Как да изберем мотоблок с фреза и прикачен инвентар, като плуг, браздир, култиватор, брана, косачка и прочие допълнителни устройства? Какви параметри са важни при избора?
От известно време установявам, че имам нужда от по-сериозна машина за Градина Вискяр. Имам добра земя - поливна, на която мога да отглеждам окопни и полуокопни култури - картоф, лук, тикви, диня, фасул и подобни. Като операции една сеитба и едно-две машинни окопавания са достатъчни. При тях времето за грижа е много по-малко, отколкото при краставица, пипер и домат. Особено домата е много времеемка култура. Немислимо е отглеждането на декари домати от сам човек.
Малките трактори са ми скъпи. И като цена, и като поддръжка.
Затова се спрях на мотоблок с фреза, по известен на Запад като двуколесен трактор. Има такива машини с мощност, съперничеща на малките трактори. Софийския чернозем е плодороден, но на него се препъват не една мощна машина, която на други почви в България работи и пее.
Нивите, които притежавам и смятам да обработвам, са речни наноси върху чернозем - една смес, която не е толкова тежка за обработка на почвата.
Първоначално се спрях на идеята за внос на нов мотоблок с фреза от Китай:

Предимство е, че е нова, има модели, достигащи 22 конски сили, с 16 цолови гуми. Мотоблоковете с фреза от този тип са тежки - достигат и надминават 500 килограма. Според оферираните цени и цената за доставка, може да се получи крайна цена около 2000 лева.
Канех се да направя запитване до производител за крайна цена. Евентулана доставка на такъв мотоблок с фреза е възможна с групажно карго, или чрез познат, който вкарва цели контейнери от Китай. Опаковката на единична бройка мотоблок с фреза е в дървен сандък и е удобна за доставка по море с контейнер.
Оценката на такъв нов мотоблок с фреза не е много положителна - оказа се, че двигателите са модели на над 50 години, недобре приети в ЕС. Някои от производителите дори нямат декларция за съответствие - СЕ сертификат, без който вноса в ЕС е невъзможен.
След това направих оглед на предлаганите на нашия пазар машини - всеки нов мотоблок с фреза и висока мощност е с цена, съперничеща на малък трактор 4х4 втора ръка. Затова се насочих към внасяните от Япония втора ръка тежки мотоблокове. Те са сходни с китайските, но двигателите са по-модерни и качеството на изработка е много по-високо.

Повечето вносители предлагат маломощни машини - 7-8 кс, и с малки гуми - 10 или 12 цолови. Цените са около 1500-1700 лв, като не включвам изцепки от 2500 лв. Някои от вносителите са обслужили предлаганите мотоблокове с фреза - сменени филтри, ремъци, масла (аз не бих разчитаал на това!) и подобни. Някои дори ги предлагат с протокол от лаборатория, улесняващ регистрацията в КТИ. Всяко МПС с мощност над 10 kW подлежи на такава регистрация, ако иска собственика да може да се движи по пътищата. Това означава данък в общината и застраховка Гражданска отговорност.
Прегледах и частните обяви за продажба на мотоблок с фреза - всичко с ниска цена бе продадено.
Остана ми избор - японска машина втора ръка 8 кс сега, или 13 кс след месец или повече. Като никой не може да ми каже какво точно ще му дойде и какво ще може да предложи. Единствената нова информация бе, че ако искам машина с електрически стартер, да си приготвя 2000 лева.
Някои вносители предлагат безплатна доставка за цялата страна, като цената на машина хич не ми изглежда приемлива. Някои предлагат гаранция 1 година на двигателя, други не предлагат никаква гаранция.
Вчера звънях на частна обява за мотоблок с фреза Ломбардини, бензин, 16 кс и цена 2200 лева. Оказа се продадена, но продавача имал друга машина, на значително по-ниска цена: дизел Акме, 14 кс, 550 кубика, 5х13 гуми. Мотоблока бил производство на пловдивски завод, по лиценз на BCS, модел 745. Двигателя е оригинален италиански, само железарията е българска изработка.
Мотоблока има 4 скорости напред и две назад, плюс една бърза за ремарке - около 16 км/час. Има блокаж на диференциала и спирачки на всяко колело.
Получих две снимки. Първата е на предлаганата машина:

Втората е на подобна машина:

Продавача не успя да ми каже марка и не открих нищо в Мрежата за този мотоблок с фреза.
В Мрежата не успях да открия данни за този двигател на Акме. 10 кс двигател Акме има въртящ момент 31 Nm, а 8 кс има 21 Nm. От тези стойности правя предположение, че двигателя с 14 кс мощност има въртящ момент над 40 Nm.
Бих обобщил така - при избора за покупка на мотоблок важни параметри са следните:
1. Мощност - най просто казано, от това зависи с каква лекота ще се работи и колко работа ще се отхвърля за единица време.
2. Размер на гумите - от това зависи колко устойчива ще е машината и колко високо над почвата и растенията може да минава;
3. Въртящ момент или вид на двигателя - дизеловите двигатели имат по-висок въртящ момент от бензиновите, което за оран е важно; дизеловият двигател е по-икономичен, но това предимство е видно при много часове работа през годината.
4. Сервизно обслужване и резервни части. Повечето счупени елементи, ако не се предлагат на пазара, могат да се изработят в околни работилници. Може да не е ефтина тази изработка, но ако трябва да чакаш два месеца доставка от другия край на Земята, то това означава провален сезон.
5. Не на последно място - цена и производителност. Нещо може да струва повече, но ако успееш да го използваш с висока производителност, в крайна сметка да излезе ефтино.
Засега съм се спрял на последната машина. Някой да има впечатления?
Споделете какви параметри са важни при избор на мотоблок с фреза?